Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Jesteś tutaj:
Start arrow Poznańska Dyskusyjna Akademia Komiksu
Komiksy
Wprowadzenie
Egzemplarz obowiązkowy
Poznańska Dyskusyjna Akademia Komiksu
Polska Bibliografia Wiedzy o Komiksie
Dzień Batmana
Dzień Darmowego Komiksu
Comics Wars
Wystawy komiksowe
Zamów komiks na Pyrkon
FAQ
Linki
Poznańska Dyskusyjna Akademia Komiksu

PDAK to spotkania dla osób zainteresowanych komiksem i tych, którzy chcą go poznać z innej, ciekawszej strony.

PDAK to spotkania w formie wykładu lub prezentacji, podczas których ścierają się odmienne poglądy, widziane z różnych perspektyw naukowych.

PDAK to spotkania, na których równie ważne jak wykład są dyskusja i Twoje zdanie.

PDAK pozwoli zrozumieć, że komiks to coś więcej niż proste historyjki obrazkowe i odkryć fascynujący świat gry między słowem a obrazem.

Spotkania odbywają się w każdą trzecią środę miesiąca w Bibliotece Uniwersyteckiej przy ul. Ratajczaka 38/40, w sali 82 o godzinie 18.00.

Organizatorami Poznańskiej Dyskusyjnej Akademii Komiksu są Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu oraz Fundacja Instytut Kultury Popularnej.

Spotkania są otwarte dla wszystkich zainteresowanych.

Kontakt:

dr Rafał Wójcik,
Pracownia Starych Druków/Kolekcja Komiksów, Biblioteka Uniwersytecka, ul. Ratajczaka 38/40, 61-816 Poznań, tel.: 61 829-3829

email: rafal@amu.edu.pl
www: lib.amu.edu.pl

oraz

dr Michał Traczyk,
Fundacja Instytut Kultury Popularnej, ul. Geodetów 30, 60-447 Poznań; tel. 603079750

email: kontakt@fundacja-ikp.pl
www: http://fundacja-ikp.pl

Wywiad o PDAK Porozmawiajmy o Poznańskiej Dyskusyjnej Akademii Komiksu
Independent. Polska Kultura Niezależna.

uwaga Od stycznia 2016 roku PDAK zyskuje nowego partnera - Europost24 - dzięki któremu słuchacze kolejnych wykładów, prócz wrażeń z ciekawych prelekcji będą mogli wynieść ze spotkania także prezent związany z tematyką bądź specyfiką Akademii. Wśród słuchaczy styczniowego spotkania zostaną rozlosowane: "Gry jaskółek" Zeiny Abirached oraz egzemplarze "Zeszytów Komiksowych".

Program PDAK 2016/2017

24 listopada (czwartek) o godzinie 18.00 w sali 82

prof. dr hab. Jerzy Szyłak

Scenariusz komiksowy – spowiedź praktyka

19 października, godz. 18.00, NOVA. Czytelnia Komiksów i Gazet

dr Justyna Czaja

Co czytają i oglądają scenarzyści komiksowi? Literacko-filmowe inspiracje w komiksie "Blacksad" Diaza Canalesa i Guarnido

Jerzy Szyłak – ur. 1960. Elblążanin. Pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego. Znak zodiaku: Skorpion. Teoretyk literatury. Filmoznawca. Autor szeregu książek o komiksie i kilku o kinie oraz przemianach zachodzących w kulturze współczesnej (czasem są to te same książki). Jego najbardziej znaną publikacją jest Komiks: świat przerysowany – książka napisana jeszcze przez obronieniem przez Szyłaka doktoratu (choć wydana już po). Najpoważniejszą pracę w jego dorobku stanowią książki Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku. Wstęp do poetyki komiksu (1999) oraz Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa (2000). Rozległość swoich zainteresowań zaprezentował Szyłak w rozprawie Gra ciałem. O obrazach kobiet w kulturze współczesnej (2002; wznowienie – poszerzone – 2013), w której zestawia ze sobą rozważania na temat przemian w kulturze z analizami dzieł literackich, filmowych, fotograficznych, plastycznych i – rzecz jasna – komiksowych. Za najlepszą ze swoich książek Szyłak uważa Zgwałcone oczy. Komiksowe obrazy przemocy seksualnej (2001, wznowienie 2007). Najbardziej zaś lubi Kino i coś więcej. Szkice o ponowoczesnych filmach amerykańskich i metafizycznych tęsknotach widzów (2001) – książkę, w której słowo „komiks” pada tylko raz. Był czas, kiedy sam próbował sił jako rysownik komiksowy, ale obecnie ogranicza się jedynie do pisania scenariuszy dla innych (zdolniejszych) twórców. W jego twórczości komiksowej widać wyraźne dążenie do prowokacji, naruszania konwencji gatunkowych i granic dobrego smaku oraz eksplorowania obszarów pogranicznych.

Justyna Czaja – doktor, adiunkt w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych Mediów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka książek „Historia Polski w komiksowych kadrach” oraz „Idź i patrz. Klasyka kina”. Interesuje się komiksem, kulturą popularną i kinem rosyjskim.

Program PDAK 2015/2016 »

II semestr 2016

22 czerwca, godz.18.00, sala 82

dr hab. Marek Kaźmierczak

Słoik i rybka. Kilka uwag o "Samotniku" Chaboute'a

17 maja, godz.18.00, sala 82

dr Kamila Tuszyńska

Kiedy Ja opowiada (o) Mnie - narracja w komiksie autobiograficznym

Tytuł wykładu wskazuje na dwie różne strategie narracyjne: kiedy Ja opowiada o Mnie innym (odbiorcom) oraz kiedy Ja opowiada Mnie (sobie). Życie jako (o)powieść (graficzna) oznacza, że (auto)narracja jest konstruktem mentalnym, sposobem rozumienia świata. Zastanowimy się nad kognitywnym aspektem opowiadania w powieści graficznej: co umożliwia wizualizację treści mentalnych postaci oraz subiektywizację przedstawienia (kto mówi, kto widzi, kto patrzy?); kto przedstawia w kadrze postać, która sama o sobie opowiada; skąd postać wie o zdarzeniach, w których nie brała udziału oraz jaka jest rola odbiorcy w (re)konstruowaniu opowieści (meaning-making process). Komiksy autobiograficzne, którym się przyjrzymy, to: "Życie – powieść graficzna" Yoshihiro Tatsumi, "Życie nie jest takie złe, jeśli starcza ci sił" Setha, "Na własny koszt. Komiksowy pamiętnik bywalca burdeli" Chestera Browna, "Jesteś moją matką?" Alison Bechdel, "Powrócisz tu" Karoliny Chyżewskiej, "Zapętlenie" Daniela Chmielewskiego oraz "Blankets - Pod śnieżną kołderką" Craiga Thompsona.

20 kwietnia 2016, godz. 18.00 w sali 82

prof. UAM Grażyna Gajewska

Między komiksem kobiecym a feministycznym – próba systematyzacji

Określenia „kobieca literatura”, „kobiece malarstwo”, kobieca sztuka” mają – przynajmniej w Polsce – wydźwięk pejoratywny. Z jednej strony wskazują na płeć (bardziej gender niż sex), nie do końca jednak wiadomo, czy chodzi tu o kobiecość autora/autorki, czy odbiorcy utworu. Przy próbie bliższego rozpoznania trudno też określić jaki zespół cech można uznać za kobiecy. Określenie „komiks kobiecy” nie jest tożsame z określeniem „komiks feministyczny”. W wystąpieniu nasz gość wskaże główne różnice między nimi.

16 marca o godz. 18.00 w sali 82

Paweł Gąsowski

Scenariusz komiksowy jako potencjalność – na przykładzie "Scen z życia murarza" i "Arkham Asylum"

Erwin Panofsky całkiem słusznie zauważył, że „dobre scenariusze filmowe niezbyt nadają się do czytania i rzadko są wydawane w formie książek”. Zasada ta ze znacznie większą siłą objawia się w wypadku scenariuszy komiksowych, które rozpatrywane samodzielnie również stanowią niezbyt porywającą lekturę (ot, lista dialogów przerywana mniej lub bardziej wyraziście zarysowanym opisem sytuacji). I tak być w zasadzie powinno, ponieważ bycie czytanym w postaci surowego tekstu wcale nie jest przeznaczeniem komiksowego skryptu.
Prawdziwa wartość scenariusza objawia się dopiero wtedy, kiedy znajduje on swoje ucieleśnienie w postaci komiksu – i to właśnie relacji pomiędzy starannie zaplanowanym tekstem a gotowym dziełem poświęcony zostanie wykład „Scenariusz komiksowy jako potencjalność – na przykładzie Scen z życia murarza i Arkham Asylum”.

I semestr 2015

17 lutego 2016 o godzinie 18.00 w sali 82

Radosław Bolałek

Japoński świat komiksowy widziany od wewnątrz

Na polskim rynku dostępne są dostępne najważniejsze japońskie quasi-biograficzne powieści graficzne ostatnich kilkunastu lat - "Dziennik z zaginięcia", "Zoo zimą" oraz "Życie. Powieść graficzna". Na ich podstawie nasz gość, Radosław Bolałek, zaprezentuje specyfikę pracy twórcy komiksowego w Kraju Kwitnącej Wiśni.

Wśród słuchaczy lutowego spotkania zostaną rozlosowane: "ZOO zimą" Jiro Taniguchiego oraz egzemplarze "Zeszytów Komiksowych".

20 stycznia 2016,godz.18.00, sala 82

dr Michał Traczyk

Komiksowa auto-biografia, czyli gdzie przebiega granica?

Tym razem w Akademii wystąpi dr Michał Traczyk. Nasz gość przyjrzy się komiksom, w których w różny sposób ujęte wątki (auto)biograficzne wpływają na ich klasyfikowanie przez czytelników, choć zastosowane zabiegi artystyczne oraz sposób prowadzenia narracji pozwalają na powzięcie pewnych wątpliwości.

16 grudnia 2015, godz. 18.00, sala 82
dr Rafał Wójcik
Porajmos vs Holokaust. Wokół komiksu Story of Dina Gottliebova-Babbitt Rafaela Medoffa, Neala Adamsa oraz Joe Kuberta

Tym razem w Akademii wystąpi dr Rafał Wójcik, twórca i opiekun Kolekcji Komiksów w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Opowie on o Porajmos – Pożeraniu, jak Romowie nazywają ich Zagładę w czasie II wojny światowej, Dinie Gottliebovej, a także konflikcie wokół portretów Romów z Muzeum w Auschwitz. Osią opowieści będzie manipulacja w biograficznym komiksie Story of Dina Gottliebova-Babbitt autorstwa Rafaela Medoffa, Neala Adamsa oraz Joe Kuberta, ze wstępem Stana Lee.

Mało kto wie o Zagładzie Romów podczas drugiej wojny światowej. Choć wielu zna Josefa Mengelego, niewiele osób słyszało o Dinie Gottliebovej, która na polecenie Anioła Śmierci portretowała w Oświęcimiu słanych na śmierć w męczarniach Romów. Gottliebova to postać niezwykła, a jej tragiczne życie nadawałoby się na poruszający film. Uzdolniona rysowniczka, więźniarka Auschwitz, po wojnie wyemigrowała do USA i rozpoczęła tam karierę twórczyni animacji w studio Disneya. Poślubiła tam Arta Babbitta (twórcę postaci Goofy’ego), a od lat siedemdziesiątych XX w. próbowała odzyskać z Muzeum Auschwitz malowane przez nią portrety Romów, na co nie mogła się zgodzić dyrekcja Muzeum. Istotną rolę w nagłośnieniu jej historii odegrał powstały na początku XXI w. komiks.

18 listopada 2015 godz. 18.00 sala 82
Tomasz Pstrągowski
Rysując siebie. Autorskie strategie kreowania własnego wizerunku w komiksach dokumentu osobistego.

Autor o wystąpieniu pisze: "W wykładzie spróbuję przybliżyć strategie, po które sięgają autorzy komiksów dokumentu osobistego, by uwiarygodnić swoją twórczość. Komiks tradycyjnie kojarzony jest z domeną fikcji - superbohaterami, opowieściami szpiegowskimi, zabawnymi paskami gazetowymi etc. Nawet przymiotnik "komiksowy" oznacza w jeżyku potocznym "nieprawdopodobny", "uproszczony". Dlatego przed rysownikami i scenarzystami próbującymi relacjonować za pomocą historyjek obrazkowych prawdę (komiksowymi autobiografistami, biografistami i reporterami) stoi zadanie szczególnie trudne - muszą przełamać instynktowną nieufność czytelnika, nauczonego, iż komiksy są niepoważne i nieprawdziwe. W wykładzie przybliżę także strategie tych twórców, którzy wykorzystując po strategie uwiarygodnienia sięgają przewrotnie, wykorzystując je do opowiadania autofikcji - czyli kłamstw na temat własnego życia."

Dr hab. Marek Kaźmierczak pracuje w Instytucie Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Ukończył filozofię oraz filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W 2008 roku wydał książkę pt. Literatura w sieci tekstów. Jest semiotykiem, który na stałe współpracuje z Laboratorium Semiotycznym przy Wydziale „Artes Liberales” UW. Zajmuje się badaniem różnorodnych przykładów myślenia potocznego w internecie. Bada recepcję Zagłady w kulturze popularnej. W 2012 roku wydał książkę zatytułowaną 'Auschwitz w Internecie. Przedstawienia Holocaustu w kulturze popularnej'. W 2014 roku została wydana książka "Znakowe wartości kultury', której był współredaktorem. Publikuje między innymi w "Images", "Pamiętniku Literackim", "Przeglądzie Humanistycznym', "Przeglądzie Zachodnim", "Tekstach Drugich" czy w "Journal of Contemporary Central and Eastern Europe". Prowadził badania w Massachusetts Institute of Technology (Boston), wykładał w ramach seminarium Media, Mind and Society w The McLuhan Program in Culture and Technology (Toronto), a także na Uniwersytecie w Greifswaldzie (Niemcy).

Dr Kamila Tuszyńska - narratolog, teoretyk komiksu, medioznawca. Prelegentka na międzynarodowych konferencjach, m. in. Comic-Con (Kalifornia) czy International Conference in Comic Studies (Helsinki). Członkini European Narratology Network (ENN). Wykładowca, publicystka, recenzentka naukowa „Zeszytów Komiksowych”, jurorka komiksów na komiks. Niedawno nakładem wydawnictwa PWN ukazała się jej książka "Narracja w powieści graficznej", której patronem jest Fundacja Instytut Kultury Popularnej.

GRAŻYNA GAJEWSKA – literaturoznawczyni, dr hab. prof. UAM pracująca w Instytucie Kultury Europejskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; kierowniczka Zakładu Kultury Współczesnej i Multimediów. Jej zainteresowania badawcze związane są z metodologią badań humanistycznych i interdyscyplinarnymi metodami analizowania kultury współczesnej. Autorka książek: Maski dziejopisarstwa: współczesne formy reprezentacji przeszłości (Gniezno 2002) i Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów (Poznań 2010); Erotyka sztucznych ciał z perspektywy studiów nad rzeczami (Poznań 2016). Jest także współredaktorką następujących prac: Nadzieje i obawy płynnej nowoczesności (wraz z Zygmuntem Baumanem, Gniezno 2005), Holocaust w sieci dyskursów (z Aleksandrą Boroń, Gniezno 2005), Modernizm w lustrze współczesności (z Jackiem Jagielskim, Gniezno 2006) i Klan cyborgów: mariaż człowieka z technologią (także z Jackiem Jagielskim, Gniezno 2007), KOntekstowy MIKS. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej (z Rafałem Wójcikiem), Poznań 2011; Zachodnioeuropejska mozaika kulturowa 1848-2010 (z Marią Tomczak), Poznań 2015; Kulturowy bricolage (po)nowoczesnej Europy Zachodniej (z Marią Tomczak), Poznań 2015.

Paweł Gąsowski – badacz, kolekcjoner a przede wszystkim pasjonat komiksów, którym poświęcił swoją pracę magisterską „Komiks jako narzędzie budowania mitu postmodernistycznego”, rozprawę doktorską „Semiotyczna poetyka komiksu” oraz kilkanaście publikacji naukowych i popularnonaukowych. Z pełnym przekonaniem podpisuje się pod tymi słowami Douglasa Wolka: „To, w jaki sposób doświadczam i myślę o komiksie, ma bardzo wiele wspólnego z tym, że bardzo go lubię. Lubię zastanawiać się nad tym, skąd bierze się ta przyjemność i opisywać ją innym ludziom, by także mogli jej zaznać lub chociaż cieszyli się komiksami pełniej, niż miałoby to miejsce w innym wypadku”. Masowo konsumuje popkulturę, wchłania seriale, gry komputerowe, Internet i książki. W wolnych chwilach prowadzi teatr i wykonuje muzykę klasyczną. Komiksy jego życia: Arkham Asylum, Scott Pilgrim, Amazing Spider-Man #338

Radosław Bolałek - z wykształcenia japonista, informatyk i ekonomista. Właściciel firmy Hanami, wydawca, tłumacz i badacz komiksów. Organizator Bałtyckiego Festiwalu Komiksu. Współautor "1001 Comics that You Must Read before You Die" i autor licznych tekstów poświęconych sztuce sekwencyjnej.

dr Michał Traczyk - zastępca redaktora naczelnego "Zeszytów Komiksowych", autor książki Poezja w piosence. Od Tuwima do Świetlickiego (Poznań 2009) oraz redaktor trzech następnych, poświęconych Agnieszce Osieckiej (2003), teatrowi piosenki (2005) i Jackowi Kaczmarskiemu (2010). Obecnie przede wszystkim zastanawia się nad relacjami komiksu i muzyki.

Tomasz Pstrągowski - dziennikarz od wielu lat związany z Wirtualną Polską, który zakładał i szefował największemu serwisowi o komiksach w Polsce - komiksomania.pl. Obecnie wydawca serwisu książki.wp.pl. Współtwórca podcastów o grach wideo: Nieczyste zagrywki i Niezatapialni.pl. Doktorant na Uniwersytecie Gdańskim.

Program PDAK 2014/2015 »


I semestr 2014

28 października, godz. 18.00
Wojciech Birek
Problemy analizy stylistycznej warstwy graficznej komiksu na przykładzie twórczości Krzysztofa Gawronkiewicza.

26 listopada, godz. 18.00
Michał Traczyk
Malarz rysuje komiksy, czyli o Sasnalu.

grudzień
Jakub Jankowski
Tworzenie znaczenia w komiksie poprzez kadrowanie i kompozycję plansz.

21 stycznia, godz. 18.00
Filip Bąk
O znaczeniotwórczych możliwościach dymków i chmurek.

19 lutego 2016, godzina 18.00, s. 82
Jerzy Szyłak
Kadr komiksu jako obrazek narracyjny

11 marca 2016, godz. 18.00, s. 82
Przemysław Zawrotny
Co jest komiksowe, a co niekomiksowe u Craiga Thompsona?

II semestr 2015

15 kwietnia 2016, godz. 18.00, s. 82
Justyna Czaja
Filmowość w komiksach Rutu Modan

20 maja, godz. 18.00, s.82
Tomasz Żaglewski
Gdy film udaje komiks – o przenikaniu się języków wizualnych

17 czerwca, godz. 18.00, s.82
Paweł Sitkiewicz
Test na ojcostwo. Czy Rodolphe Töpffer wymyślił komiks?

Dr Wojciech Birek, urodzony w 1961 r. Teoretyk, tłumacz i twórca komiksów; adiunkt na polonistyce Uniwersytetu Rzeszowskiego. Napisał pracę doktorską pt. "Główne problemy teorii komiksu", wydał monografię "Grzegorz Rosiński – mistrz ilustracji i komiksu" oraz zbiór tekstów "Z teorii i praktyki komiksu". Od ok. 30 lat tłumaczy komiksy z języka francuskiego. Członek jury konkursów komiksowych Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi, kurator wystaw polskiego komiksu za granicą (m. in. w Brukseli, Amadorze, Lucce i Tel Avivie). Scenarzysta i czasami rysownik komiksowy; autor scenariuszy m.in. serii historycznej "Strażnicy Orlego Pióra" dla wyd. Mandragora i trzech komiksów historycznych dla rzeszowskiego oddziału IPN. Mieszka w Rzeszowie, gdzie prowadzi Rzeszowską Akademię Komiksu i organizuje Podkarpackie Spotkania z Komiksem.

Dr Michał Traczyk - dziekan Wydziału Sztuki Użytkowej WSNHiD w Poznaniu, zastępca redaktora naczelnego "Zeszytów Komiksowych", autor książki Poezja w piosence. Od Tuwima do Świetlickiego (Poznań 2009) oraz redaktor trzech następnych, poświęconych Agnieszce Osieckiej (2003), teatrowi piosenki (2005) i Jackowi Kaczmarskiemu (2010). Obecnie przede wszystkim zastanawia się nad relacjami komiksu i muzyki.

Jakub Jankowski – pracownik naukowy w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego (lektoraty językowe, przekładoznawstwo), tłumacz (hiszpański, portugalski), uczestnik łódzkich sympozjów komiksologicznych (2005-2011), szef działu komiksowego w serwisie Poltergeist (2011-2013), współtwórca bloga komiksowego pRzYpAdKiEm (2007-2012), współredaktor Kwartalnika Kultury Komiksowej Ziniol (2008-2010), współpracownik Poltera, Zeszytów Komiksowych i Bicepsa. Członek Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego. Pomysłodawca i organizator paneli translatologicznych podczas Festiwalu Komiksowa Warszawa. Pracę magisterską poświęcił tendencjom postmodernistycznym w komiksie portugalskim, doktorat aspektowi graficznemu słowa na przykładzie komiksu portugalskiego. Przygotowuje książkę o przekładzie komiksu. Stara się mówić o komiksie na większości konferencji naukowych, w których bierze udział. Uwielbia koty, horrory, piłkę nożną, rower i snowboard.

Filip Bąk – architekt z wykształcenia, w trakcie studiów zaprojektował park rozrywki Kajko i Kokosza z rekonstrukcją Mirmiłowa na podstawie komiksów Janusza Christy oraz muzeum komiksu z fasadą w formie komiksu, od października 2007 prowadzi audycję Prosto z Kadru w poznańskim Radio Afera, gdzie nagrał już 365 odcinków, od kwietnia 2013 szef działu komiksowego w serwisie Poltergeist, autor dwóch artykułów opublikowanych w Zeszytach Komiksowych i jednego w Magazynie Swarzędzkim, prowadził spotkania i prelekcje na takich festiwalach jak: Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi, Komiksowa Warszawa, Bałtycki Festiwal Komiksu, Polcon, Pyrkon, Poznań Game Arena, Targi Hobby, Ligatura, Dzień Darmowego Komiksu, Spotkania Komiksowe, Fantasy Games, oraz Mangamania. Współzałożyciel Komiksowego Poznania. Pisał recenzje oraz streszczenia serii „Ultimate Spider-Man” na stronie Spider-Man Online. Członek Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego. Obecnie pracuje nad książką poświęconą „dymkom” i „chmurkom” w komiksie.

Jerzy Szyłak – ur. 1960. Elblążanin. Pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego. Znak zodiaku: Skorpion. Teoretyk literatury. Filmoznawca. Autor szeregu książek o komiksie i kilku o kinie oraz przemianach zachodzących w kulturze współczesnej (czasem są to te same książki). Jego najbardziej znaną publikacją jest Komiks: świat przerysowany – książka napisana jeszcze przez obronieniem przez Szyłaka doktoratu (choć wydana już po). Najpoważniejszą pracę w jego dorobku stanowią książki Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku. Wstęp do poetyki komiksu (1999) oraz Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa (2000). Rozległość swoich zainteresowań zaprezentował Szyłak w rozprawie Gra ciałem. O obrazach kobiet w kulturze współczesnej (2002; wznowienie – poszerzone – 2013), w której zestawia ze sobą rozważania na temat przemian w kulturze z analizami dzieł literackich, filmowych, fotograficznych, plastycznych i – rzecz jasna – komiksowych. Za najlepszą ze swoich książek Szyłak uważa Zgwałcone oczy. Komiksowe obrazy przemocy seksualnej (2001, wznowienie 2007). Najbardziej zaś lubi Kino i coś więcej. Szkice o ponowoczesnych filmach amerykańskich i metafizycznych tęsknotach widzów (2001) – książkę, w której słowo „komiks” pada tylko raz. Był czas, kiedy sam próbował sił jako rysownik komiksowy, ale obecnie ogranicza się jedynie do pisania scenariuszy dla innych (zdolniejszych) twórców. W jego twórczości komiksowej widać wyraźne dążenie do prowokacji, naruszania konwencji gatunkowych i granic dobrego smaku oraz eksplorowania obszarów pogranicznych.

Przemysław Zawrotny - polonista i doktorant, pisze o komiksach do "Lampy", działa w Gdańsku.

Justyna Czaja – doktor, adiunkt w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych Mediów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka książek Historia Polski w komiksowych kadrach oraz Idź i patrz. Klasyka kina. Interesuje się komiksem, kulturą popularną i kinem rosyjskim.

dr Tomasz Żaglewski – adiunkt w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Zajmuje się historią oraz teorią kultury popularnej. Jego główne zainteresowania koncentrują się wokół społecznych, medialnych i ekonomicznych uwarunkowań komiksu. Obecnie przygotowuje książkę na temat współczesnych związków między komiksem i filmem. Autor szeregu zajęć i kursów dotyczących wiedzy o komiksie. Współpracownik pism „Zeszyty Komiksowe" oraz „KaZet".

Paweł Sitkiewicz (ur. 1980) Filmoznawca i medioznawca, pracownik Uniwersytetu Gdańskiego. Naukowo zajmuje się historią kina animowanego w Polsce i na świecie, kulturą filmową dwudziestolecia międzywojennego, prehistorią komiksu, a sporadycznie – plakatem i reklamą zewnętrzną. Autor trzech książek: Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego (2009), Polska szkoła animacji (2011) oraz Miki i myszy. Walt Disney i film rysunkowy w przedwojennej Polsce (2012). Publikował m.in. w „Dialogu”, „EKRANach”, „Panoptikum”, „Kulturze Popularnej”, „Zeszytach Komiksowych” i tomach zbiorowych. Redaktor naczelny rocznika „Przezrocze”.

Program PDAK 2013/2014 »

I semestr 2013

23 października
Iwona Chmura-Rutkowska
Kochać zbyt mocno – komiks jako narzędzie edukacji i emancypacji.

20 listopada, godz. 18.00-19.00
Jacek Świdziński
Narracja wizualna w komiksie. Czy komiks jest sztuką sekwencyjną?

18 grudnia 2013, godz. 18.00, sala 82
Jerzy Szyłak
O problemach z terminem „powieść graficzna”

15 stycznia 2014
Piotr Siuda i Tomasz Żaglewski
"Wilq" jako komiks pro-prosumpcyjny, czyli na marginesie badań „Prosumpcjonizm pop-przemysłów”

19 lutego, godz.18.00
Damian Kaja
KOMIKS I TELEWIZJA: KORESPONDENCJE

Dr Iwona Chmura-Rutkowska – absolwentka pedagogiki i socjologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje na stanowisku adiunkta w Zakładzie Socjologii Edukacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM oraz wykładowczyni Gender Studies na UAM. Jej zainteresowania naukowe oraz praca badawcza koncentrują się wokół problemu psychologicznych i społecznych mechanizmów treningu socjalizacyjnego oraz (jawnych i ukrytych) praktyk edukacyjnych reprodukujących androcentryzm i stereotypy związane z płcią.

Jacek Świdziński: kulturoznawca, zajmuje się teorią obrazu i narratologią. Pisał do "Kwartalnika Filmowego" i "Kontekstów". Członek grupy komiksowej Maszin, autor komiksów: "Paproszki, czyli małe piszczące ludziki" (Timof i Cisi Wspólnicy, 2008), "Przygody powstania warszawskiego" (wraz z Michałem Rzecznikiem, Mazoleum 2008), "A niech cię, Tesla!" (Kultura Gniewu, 2013).

Jerzy Szyłak – teoretyk literatury i filmoznawca, zajmujący się także antropologia kulturową, który z dziwnym i trudnym do zrozumienia upodobaniem zajął się badaniem mieszczącego się na absolutnym marginesie dyscyplin, jakie uprawia, czyli komiksu. Na temat historii i teorii historyjek obrazkowych opublikował następujące książki: Komiks i okolice pornografii (1996); Komiks: świat przerysowany (1998); Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku (1999); Zgwałcone oczy (2001); Komiks w szponach miernoty (2013). Szczyci się tym, że napisał jedną książkę – Kino i coś więcej (2001) – w której słowo „komiks” pada tylko raz, w cytacie z innego autora, ale nie zamierza przestać pisać o komiksie. Ma w swoim dorobku kilka komiksów, które sam narysował i których się nieco wstydzi oraz niemała liczbę scenariuszy do komiksów, które narysowali inni twórcy (m.in. Mateusz Skutnik, Jacek Michalski, Joanna Karpowicz, Hubert Ronek) i których się nie wstydzi, chociaż są krytycy twierdzący, że powinien.

Piotr Siuda – doktor socjologii, adiunkt w Katedrze Socjologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Autor książek Religia a internet (2010) oraz Kultury prosumpcji (2012). Jego podstawowe zainteresowania to: socjologia kultury oraz społeczne aspekty internetu. Prowadzi bloga o tematyce popkulturowej – http://piotrsiuda.pl/

Tomasz Żaglewski – doktorant w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Jego zainteresowania koncentrują się wokół różnorodnych zagadnień kultury popularnej oraz kultury medialnej. Publikował miedzy innymi w „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Człowieku i Społeczeństwie”, „Kulturze Współczesnej”, „Panoptikum”, „Kulturze i Historii”.

Damian Kaja (ur. 1984) – doktorant w Zakładzie Antropologii Literatury i Edukacji Polonistycznej Instytutu Literatury Polskiej UMK w Toruniu. Absolwent MISH. Pisze o literaturze, filmie i komiksie. Zainteresowania naukowe: literackie dyskursy samotności, antropologia kultury popularnej. Publikował m.in. w „Tekstach Drugich”, „Litteraria Copernicana”, „Polonistyce”, „Okolicach”. Współpracownik „Zeszytów Komiksowych”.

Program PDAK 2013/2014

II semestr 2014

16 kwietnia, godz. 18.00
Rafał Wójcik
Poznańska Dyskusyjna Akademia Komiksu. Jak było, jak jest, a jak będzie.

Na spotkaniu przedstawiony zostanie dotychczasowy dorobek PDAK, historia powstania tych cyklicznych spotkań, sylwetki dotychczasowych gości, a także obecne działania związane z komiksowymi spotkaniami w Bibliotece Uniwersyteckiej. Najważniejszym i kluczowym punktem spotkania będzie jednak dyskusja wokół przyszłych edycji Akademii Komiksu. Wszystkich, którym sztuka komiksu nie jest obojętna, serdecznie zapraszamy.

Program PDAK 2011/2012 »

I semestr 2011/2012

19 października 2011
Michał Traczyk
Komiks dokumentalnie.

16 listopada 2011
Paweł Timofiejuk
Wydarzenia polityczne jako tło i kanwa komiksów.

14 grudnia 2011
Sebastian Chosiński
Od "walki z reakcyjnym podziemiem" do "dziesiątej potęgi gospodarczej świata". Gierkowska propaganda sukcesu na łamach Magazynu Opowieści Rysunkowych RELAX (1977-1981).

18 stycznia 2012
Szymon Grzelak
Manga jako narzędzie polityki historycznej.

15 lutego 2012
Adam Rusek
W królestwie Tytusa. Występowanie i treści cyklicznych historyjek obrazkowych w Polsce w latach 1956-1967.

dr Michał Traczyk - dziekan Wydziału Sztuki Użytkowej WSNHiD w Poznaniu, zastępca redaktora naczelnego "Zeszytów Komiksowych", autor książki Poezja w piosence. Od Tuwima do Świetlickiego (Poznań 2009) oraz redaktor trzech następnych, poświęconych Agnieszce Osieckiej (2003), teatrowi piosenki (2005) i Jackowi Kaczmarskiemu (2010). Obecnie przede wszystkim zastanawia się nad relacjami komiksu i muzyki.

mgr Paweł Timofiejuk - politolog zajmujący się przede wszystkim zagadnieniem nacjonalizmu. Obecnie przygotowuje dysertację o współczesnym nacjonalizmie rosyjskim. Komiksami zajmuje się zawodowo: jako ich wydawca, scenarzysta i tłumacz. Komiks interesuje go przede wszystkim jako narzędzie służące komunikacji społeczno-politycznej.

mgr Sebastian Chosiński (ur. 1969) - absolwent Wydziału Historycznego UAM w Poznaniu. Przed laty animator kultury, obecnie nauczyciel historii w Liceum Ogólnokształcącym w Wągrowcu. Redaktor magazynu internetowego "Esensja", gdzie publikuje prozę i poezję, a jednocześnie zajmuje się literaturą, filmem i komiksem. W kręgu jego zainteresowań historycznych leżą dwie skrajne epoki - starożytność i czasy współczesne. Miłośnik (niemal) wszystkiego, co rosyjskie.

dr Szymon Grzelak - adiunkt w Instytucie Językoznawstwa UAM, zajmuje się językoznawstwem japońskim.

dr Adam Rusek (ur. 1953) - socjolog, pracownik Instytutu Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Autor kilku książek z zakresu bibliotekoznawstwa i trzech na temat dziejów polskiego komiksu: Tarzan, Matołek i inni. Cykliczne historyjki obrazkowe w Polsce w latach 1918-1939 (Warszawa 2001); Leksykon polskich bohaterów i serii komiksowych (Warszawa 2007; Poznań 2010); Od rozrywki do ideowego zaangażowania. Komiksowa rzeczywistość w Polsce w latach 1939-1955 (Warszawa 2011).

Program PDAK

II semestr 2012

21 marca
Magdalena Lachman
Komiks a literatura – użyteczne konfrontacje

dr Magdalena Lachman - adiunkt w Katedrze Literatury Polskiej XX i XXI Wieku Uniwersytetu Łódzkiego; autorka książki Gry z „tandetą” w literaturze polskiej po 1989 roku (Kraków 2004); koncentruje się na związkach literatury i kultury masowej oraz rozpatruje literaturę w horyzoncie oddziaływania innych mediów i zjawisk o (para)artystycznym wydźwięku (szczególnie z obszaru kultury wizualnej); uczestniczka (od pierwszej edycji w 2001 roku) i współorganizatorka (od 2009 roku) Sympozjów Komiksologicznych odbywających się corocznie z inicjatywy Krzysztofa Skrzypczyka w ramach Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi.

19-22 kwietnia
III Międzynarodowy Festiwal Kultury Komiksowej „Ligatura”

Więcej informacji, również o wydarzeniach w Bibliotece Uniwersyteckiej, na stronie: www.ligatura.eu

16 maja
Iwona Chmura-Rutkowska
"Kochać zbyt mocno" – komiks jako narzędzie edukacji i emancypacji

- nie odbędzie się z przyczyn niezależnych. Przepraszamy.

dr Iwona Chmura-Rutkowska - pedagożka i socjolożka, adiunktka w Zakładzie Socjologii Edukacji na WSE UAM. Członkini Rady Programowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Płcią i Tożsamością Kulturową i wykładowczyni Gender Studies na UAM.
Autorka publikacji dotyczących kulturowych i społecznych uwarunkowań kształtowania tożsamości rodzajowej. Współautorka (wraz z dr Joanną Ostrouch-Kamińską) książki Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne (Kraków 2007). Jej praca badawcza koncentruje się wokół problemu psychologicznych i społecznych mechanizmów treningu socjalizacyjnego oraz (legalnych i nielegalnych) praktyk edukacyjnych reprodukujących androcentryzm i stereotypy związane z płcią. Obecnie realizuje dwa projekty badawcze, na temat rówieśniczej przemocy motywowanej stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią w codziennych doświadczeniach polskich gimnazjalistów oraz (razem z dr Edytą Głowacką-Sobiech i dr Izabelą Skórzyńską) na temat nieobecności i stereotypowych wizerunków kobiet w szkolnej edukacji historycznej.

20 czerwca
Magdalena Dudzińska
O kulturowym i językowym potencjale komiksu w nauczaniu języka obcego

mgr Magdalena Dudzińska, doktorantka w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UAM, lektor języka niemieckiego. Interesuje się zastosowaniem mediów wizualnych w dydaktyce języka niemieckiego oraz możliwościami pracy interdyscyplinarnej w praktyce szkolnej.

mt_gallery
Š Ada Buchholc
 
NOVA. Czytelnia Komiksów i Gazet BC II
Oddział Udostępniania Zbiorów
Biblioteka Uniwersytecka
ul. Ratajczaka 38/40
61-816 Poznań

facebook.com/czytelnianova
tel. 829 3848

Kontakt:

Aleksander Gniot
Wicedyrektor ds. zasobów
Biblioteka Uniwersytecka
ul. Ratajczaka 38/40
61-816 Poznań

Tel. 61 829-3814
E-mail: aleksander.gniot@amu.edu.pl

Zobacz także:

Czytelnia NOVA w Bibliotece Uniwersyteckiej