Komiksy. Wystawy komiksowe

Dyrekcja Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu serdecznie zaprasza

na uroczyste otwarcie wystawy prac rysownika Henryka Derwicha (1921-1983)

Derwich Á propos

14 października 2013 roku, godz. 12.00

Uroczystość odbędzie się w holu głównym Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu przy ul. F. Ratajczaka 38/40

 

Dyrekcja Biblioteki Uniwersyteckiej w ramach 3 Międzynarodowego festiwalu Kultury Komiksowej Ligatura zaprasza na wystawę prac

Janka Kozy: Polaków uczestnictwo w kulturze. Raport z badań.

Otwarcie wystawy odbyło się 19 kwietnia (czwartek, pierwszy dzień Ligatury) o godz. 18.00 w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM, ul. Ratajczaka 38/40. Przegląd prac Janka Kozy można oglądać do 7 maja 2012 roku.

Kurator wystawy: Maciej Gierszewski
Koncepcja graficzna wystawy oraz projekt katalogu: Kira Pietrek

Wydany katalog prac, nosi taki sam tytuł, co wystawa, czyli: Polaków uczestnictwo w kulturze. Raport z badań 1996-2012. Album liczy nieco ponad 100 stron w formacie 191×222. Obok prac (zgrupowanych w rozdziałach Kult słowa, Kult sceny, Kult sztuki, etc.) zawiera wywiad z autorem przeprowadzony przez Magdalenę Rucińską, notę biograficzno-bibliograficzną (napisaną także przez Magdę) oraz posłowie pióra Adama Ruska.

Mały fragment z posłowia do albumu:

„Polaków uczestnictwo w kulturze. Raport z badań 1996-2012 mgra Janka Kozy to obrazkowa rozprawa socjologiczna dotycząca polskiego społeczeństwa. Nie jest ona w historii rodzimej socjologii pierwszym tego typu utworem: już ponad pół wieku temu (w 1957 r.) Sławomir Mrożek opublikował w odcinkach w «Przekroju» (a potem w tym samym roku w formie książkowej) pionierską Polskę w obrazach, w 2001 r. ukazało się zaśŻycie codzienne w Polsce w latach 1999-2001 Wilhelma Sasnala.

(…)praca mgra Kozy, w mojej ocenie, dotyczy znacznie rozleglejszej problematyki: ukazuje ona – ni mniej, ni więcej – przemiany ogólnego systemu zasad, którymi nasz naród kieruje się w życiu społecznym. Proponuję więc rozważenie zmiany jej tytułu na bardziej adekwatny, np: Mentalność i obyczaje Polaków w dobie transformacji. Raport z badań. Właśnie: «w dobie transformacji», ponieważ w materiale zebranym przez badacza widać wyraźnie efekty zderzenia tradycyjnych poglądów i postaw «przeciętnych Polaków» z kulturą popularną Zachodu, docierającą do naszego kraju bez przeszkód w ciągu ostatniego dwudziestolecia”.

dr Adam Rusek
Janek Koza urodził się we Wrocławiu. Jest absolwentem wydziału malarstwa tamtejszej ASP. Jego prace można było zobaczyć m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym w Poznaniu, klubie „Mózg” w Bydgoszczy, a także na wystawie „Granice malarstwa” w warszawskim CSW. Nazywany jest gwiazdą i legendą wrocławskiej awangardy artystycznej. Janek Koza rysuje komiksy dla przyjemności, na życie zarabia, pracując w agencji reklamowej G7. I nie nazywa się Janek Koza. To tylko pseudonim, tak swojski i zwyczajny jak jego historie.

Program III Międzynarodowego Festiwalu Kultury Komiksowej Ligatura TUTAJ

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Wśród refleksji nad nowymi źródłami historycznymi i nad formami świadectw o przeszłości, bardzo ciekawie zarysowują się badania nad komiksem, a szczególnie komiksami realistycznymi i historycznymi. Stały się one przedmiotem wykładów uniwersyteckich i tematem prac naukowych. Zwraca się uwagę nie tylko na zagadnienia stylu, formy czy rodzajów komiksowej narracji, ale też na podejmowane w komiksach tematy. Komiks stał się popularnym narzędziem służącym przyciąganiu (zwłaszcza młodszych) odbiorców do konkretnych tematów. Prezentowana przez CENTRALĘ oraz Bibliotekę Uniwersytecką wystawa „POLSKI KOMIKS HISTORYCZNY” obrazuje jedną z ważniejszych, ale i bardziej kontrowersyjnych tendencji we współczesnym polskim komiksie. Przedstawianie tematyki historycznej w naszej komiksografii miało i ma swoje historyczne uwarunkowania. Formy i fabuły polskich komiksów historycznych świadczą zarówno o bogactwie komiksowego gatunku jak i o dających się w nich uchwycić naszych postawach wobec przeszłości.

1 czerwca

godz. 12.00 wernisaż wystawy Polski Komiks Historyczny Biblioteka Uniwersytecka, ul. Ratajczaka 38/40, hol główny

4 czerwca

godz. 11.00 – 13.00 Panel dyskusyjny: Co z tym komiksem? Biblioteka Uniwersytecka , ul. Ratajczaka 38/40 s.82

4 czerwca

godz. 13.00 – 17.00 Wykłady mistrzowskie
  • 13.00 – 14.00 Andrzej Klimowski (jęz. polski)
  • 14.00 – 15.00 Paul Gravett (jęz. angielski)
  • 15.00 – 16.00 Lucie Lomová
  • 16.00 – 17.00 Aleksandar Zograf + premiera książki: Pozdrowienia z Serbii. Dziennik komiksowy z czasów konfliktu w Serbii.
Biblioteka Uniwersytecka, ul. Ratajczaka 38/40, s. 82
Andrzej Klimowski

Artysta grafik zamieszkały w Londynie. Jest profesorem na wydziale komunikacji wizualnej w Royal College of Art, specjalizujący się w ilustracji. Studiował malarstwo w St. Martins School of Art i grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni profesora Henryka Tomaszewskiego. Projektuje plakaty, okładki książkowe, ilustracje prasowe. Jest autorem powieści graficznych: The Depository, The Secret i Horace Dorlan (Wydawca Faber & Faber). Z Danusią Schejbal adaptował Mistrza i Małgorzatę oraz Dr. Jekyll and Mr. Hyde jako książki komiksowe (wydawca Self Made Hero). Jego prace znajdują się w wielu zbiorach muzealnych, m. in. w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Paul Gravett

Eddie Campbell nazwał go „człowiekiem na rozdrożu” a pismo The Times of London uznało za „największego historyka komiksu i powieści graficznej w kraju”. Paul Gravett, wykładowca, dziennikarz, kurator wystaw poświęconych międzynarodowej sztuce komiksu, był wraz z Peterem Stanburym współzałożycielem magazynu komiksowego Escape (1983-9), w latach 1992-2001 kierował fundacją The Cartoon Art Trust, a od 2003 organizuje w Londynie międzynarodowy festiwal komiksu Comica (www.comicafestival.com). Pisze dla Timesa, Guardiana, Independent, TLS, Art. Review, Dazed & Confused i innych. Jest autorem książek: Manga: 60 Years of Japanese Comics [Manga: 60 lat komiksu japońskiego] (2004) oraz Graphic Novels: Stories to Change Your Life [Powieści graficzne: historie, które odmienią twoje życie] (2005). Wraz z Peterem Stanbury napisał Great British Comics [Wspaniałe komiksy brytyjskie] (2006) a także Incredibly Strange Comics [Niewiarygodnie osobliwe komiksy] (2008). Wydał również The Mammoth Book of Best Crime Comics [Mamucia księga najlepszych komiksów kryminalnych] (2008). W tym roku Paul Gravett i Peter Stanbury wznawiają działalność swojego wydawnictwa Escape Books (www.escape-books.com). Z tej okazji Paul redaguje książkę 1001 Comics You Must Read Before You Die [1001 komiksów, które musisz przeczytać przed śmiercią], kanon vel przewodnik po najlepszych komiksach świata. Więcej o Paulu przeczytacie na jego stronie: www.paulgravett.com.

Lucie Lomová

Ukończyła dramaturgie teatralną, rysuje od zawsze. Początkowo tworzyła żarty rysunkowe, od lat 90-tych komiksy i ilustracje. Ostatnio skupiła się na komiksach przeznaczonych dla dorosłych ale jest też autorką uznanej serii komiksów dla dzieci: Anča a Pepík. Wykłada scenariusz komiksowy na Akademii Literackiej Josefa Škvoreckého w Pradze (Josef Škvorecký Literary Academy).www.lucielomova.blogspot.com

Aleksandar Zograf

Aleksandar Zograf (właściwie Saša Rakezic) mieszka w niewielkim serbskim miasteczku Pančevo. Swoje, często introwersyjne, komiksy rysuje od dawna. W końcu lat 90-tych zaczął rysować cotygodniowe jednostronicowe Pozdrowienia z Serbii. Umieszczał je w internecie tworząc coś na kształt rysunkowego bloga w czasach kiedy jeszcze nikt o blogach nie mówił. Ograniczony przestrzenią jednej strony Zograf zdołał jednak w fascynujący sposób zaprezentować otaczającą go rzeczywistość. Aleksandar Zograf jest też twórcą ilustracji do książki Vladimira Arsenijevića Iszmail (Wydawnictwo Czarne, 2006).

Dyrekcja Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu ma zaszczyt zaprosić na wernisaż wystawy

„Henryk Derwich (1921-1983) – komiks z życia”.

Podczas wernisażu – premiera filmu rysunkowego „Tajemnice Poznania” z lat 1948-1949.

Po otwarciu wystawy – spotkanie z Małgorzatą Derwich oraz projekcja filmu dokumentalnego pt. „Z życia”.

Wydarzenie będzie miało miejsce 5 maja 2011 roku, o godz. 12.00, (hol główny Biblioteki Uniwersyteckiej, sala 82).

Henryk Derwich (1921-1983) – komiks z życia

W listopadzie 2010 roku spuścizna Henryka Derwicha trafiła do Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu
i znajduje się w Oddziale Zbiorów Specjalnych (Pracownia Rękopisów).

Wystawa trwa do 30 maja. Serdecznie zapraszamy.

Kuratorzy wystawy:
Małgorzata Derwich, Alicja Szulc

Plakat wystawy : Ryszard Kaja

Aranażacja plastyczna: Studio Graficzne „Żółta Żarówka”: Piotr Krukowski, Maciej Wilgosiewicz

Komiksy z kolekcji Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu

Na wystawie zaprezentowano komiksy artystów europejskich i amerykańskich, komiksy o różnorodnej tematyce z kolekcji ponad pięciu tysięcy tytułów, które znajdują się w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. Planujemy pokazać także różnorodne formy wykorzystywane w tej dziedzinie sztuki, a także unikatowe i – często nieobecne w polskich bibliotekach – wydawane własnym sumptem fanziny komiksowe.

Wystawa ta nie jest skierowana do znawców i miłośników komiksu, choć może i oni znajdą tu coś dla siebie. Adresatami są osoby, które o „rysowanych taśmach”, jak nazywają je Francuzi, wiedzą niewiele i dotąd nie miały możliwości, by zagłębić się w ten niezwykle różnorodny świat.

Komiks posługuje się własnym językiem (słowa i obrazu), który trzeba najpierw poznać, językiem – wbrew pozorom – niełatwym, pełnym cytatów, odniesień, inspiracji.

Paradoksalnie, pozostając wciąż na marginesie tzw. kultury wysokiej (coraz mocniej w ciągu ostatnich lat toruje sobie do niej drogę), komiks jako medium jest niezwykle nośny i właściwie wszechobecny. Jego bohaterowie, jak mało którzy z literatury, są mocno zakorzenieni zarówno w kulturze masowej, jak i obecni w tzw. kulturze wysokiej.

To niezwykle różnorodny świat, podobnie jak świat literatury, filmu, teatru, muzyki czy sztuk plastycznych.

Prezentowane w gablotach materiały pochodzą ze zbiorów zgromadzonych w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu; wśród nich znajdują się rzadkie komiksy polskie, a także wiele interesujących materiałów zagranicznych.

Otwarcie wystawy: 4 lutego 2010, godz. 12.00, hol główny BU (przy Katalogu).

Wystawę będzie można obejrzeć do końca lutego 2010.

Przestrzenie kultury komiksowej

 Konferencja Przestrzenie kultury komiksowej

Wystawa przygotowana przez Bibliotekę Uniwersytecką oraz Centralę i Fundację Transmisja.

Badania na temat funkcji, treści, form czy wykorzystywania wydawnictw komiksowych dotyczą nie tylko zagadnień krytyczno-literackich czy estetycznych, ale również historyczno-społecznych. Rola i opinie, jakie przed 1989 rokiem przypisywano komiksom, były złożone i zależne od doraźnych, zmiennych uwarunkowań politycznych. Komiks jako medium masowe, skierowane w tym okresie głównie do młodszego odbiorcy, oferował często wyreżyserowaną wizję ówczesnej rzeczywistości społecznej i historii. Badania motywów obyczajowych i tematyki realistycznej – zawartych w poszczególnych komiksografiach – są częścią większego przedsięwzięcia, realizowanego w ramach projektu CENTRALA – Central Europe Comics Art przez Fundację Transmisja od początku 2007 roku.

Wystawę „45-89. Comics behind the iron curtain” tworzy kilkadziesiąt plansz komiksów z Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Słowenii, Serbii i Chorwacji. Celem ekspozycji jest zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w komiksografiach tych krajów, przede wszystkim zainaugurowanie bardziej szczegółowych badań dotyczących komiksu jako cennego „źródła” i „lustra” wiedzy o tej części świata oraz nawiązanie wzajemnych kontaktów.

Otwarcie wystawy nastąpiło 3 kwietnia 2009 o godz. 12.00 w gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej przy ul. Ratajczaka 38/40.

O godz. 12.30 miał miejscena wykład Komiksografie Europy Środkowej, przygotowany przez Dodo Nita (Rumunia), Tomasa Prokupka (Czechy) i Adama Ruska (Polska).

Wystawa będzie otwarta do 30 kwietnia.

Loading...