Dyrekcja Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu serdecznie zaprasza na uroczyste otwarcie wystawy prac rysownika Henryka Derwicha (1921-1983) Derwich Á propos14 października 2013 roku, godz. 12.00 Uroczystość odbędzie się w holu głównym Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu przy ul. F. Ratajczaka 38/40 |
Dyrekcja Biblioteki Uniwersyteckiej w ramach 3 Międzynarodowego festiwalu Kultury Komiksowej Ligatura zaprasza na wystawę prac |
Janka Kozy: Polaków uczestnictwo w kulturze. Raport z badań. Otwarcie wystawy odbyło się 19 kwietnia (czwartek, pierwszy dzień Ligatury) o godz. 18.00 w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM, ul. Ratajczaka 38/40. Przegląd prac Janka Kozy można oglądać do 7 maja 2012 roku. Kurator wystawy: Maciej Gierszewski Wydany katalog prac, nosi taki sam tytuł, co wystawa, czyli: Polaków uczestnictwo w kulturze. Raport z badań 1996-2012. Album liczy nieco ponad 100 stron w formacie 191×222. Obok prac (zgrupowanych w rozdziałach Kult słowa, Kult sceny, Kult sztuki, etc.) zawiera wywiad z autorem przeprowadzony przez Magdalenę Rucińską, notę biograficzno-bibliograficzną (napisaną także przez Magdę) oraz posłowie pióra Adama Ruska. Mały fragment z posłowia do albumu: „Polaków uczestnictwo w kulturze. Raport z badań 1996-2012 mgra Janka Kozy to obrazkowa rozprawa socjologiczna dotycząca polskiego społeczeństwa. Nie jest ona w historii rodzimej socjologii pierwszym tego typu utworem: już ponad pół wieku temu (w 1957 r.) Sławomir Mrożek opublikował w odcinkach w «Przekroju» (a potem w tym samym roku w formie książkowej) pionierską Polskę w obrazach, w 2001 r. ukazało się zaśŻycie codzienne w Polsce w latach 1999-2001 Wilhelma Sasnala. (…)praca mgra Kozy, w mojej ocenie, dotyczy znacznie rozleglejszej problematyki: ukazuje ona – ni mniej, ni więcej – przemiany ogólnego systemu zasad, którymi nasz naród kieruje się w życiu społecznym. Proponuję więc rozważenie zmiany jej tytułu na bardziej adekwatny, np: Mentalność i obyczaje Polaków w dobie transformacji. Raport z badań. Właśnie: «w dobie transformacji», ponieważ w materiale zebranym przez badacza widać wyraźnie efekty zderzenia tradycyjnych poglądów i postaw «przeciętnych Polaków» z kulturą popularną Zachodu, docierającą do naszego kraju bez przeszkód w ciągu ostatniego dwudziestolecia”. dr Adam Rusek
Janek Koza urodził się we Wrocławiu. Jest absolwentem wydziału malarstwa tamtejszej ASP. Jego prace można było zobaczyć m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym w Poznaniu, klubie „Mózg” w Bydgoszczy, a także na wystawie „Granice malarstwa” w warszawskim CSW. Nazywany jest gwiazdą i legendą wrocławskiej awangardy artystycznej. Janek Koza rysuje komiksy dla przyjemności, na życie zarabia, pracując w agencji reklamowej G7. I nie nazywa się Janek Koza. To tylko pseudonim, tak swojski i zwyczajny jak jego historie.
Program III Międzynarodowego Festiwalu Kultury Komiksowej Ligatura TUTAJ |
Wśród refleksji nad nowymi źródłami historycznymi i nad formami świadectw o przeszłości, bardzo ciekawie zarysowują się badania nad komiksem, a szczególnie komiksami realistycznymi i historycznymi. Stały się one przedmiotem wykładów uniwersyteckich i tematem prac naukowych. Zwraca się uwagę nie tylko na zagadnienia stylu, formy czy rodzajów komiksowej narracji, ale też na podejmowane w komiksach tematy. Komiks stał się popularnym narzędziem służącym przyciąganiu (zwłaszcza młodszych) odbiorców do konkretnych tematów. Prezentowana przez CENTRALĘ oraz Bibliotekę Uniwersytecką wystawa “POLSKI KOMIKS HISTORYCZNY” obrazuje jedną z ważniejszych, ale i bardziej kontrowersyjnych tendencji we współczesnym polskim komiksie. Przedstawianie tematyki historycznej w naszej komiksografii miało i ma swoje historyczne uwarunkowania. Formy i fabuły polskich komiksów historycznych świadczą zarówno o bogactwie komiksowego gatunku jak i o dających się w nich uchwycić naszych postawach wobec przeszłości.
1 czerwca
godz. 12.00 wernisaż wystawy Polski Komiks Historyczny Biblioteka Uniwersytecka, ul. Ratajczaka 38/40, hol główny
4 czerwca
godz. 11.00 – 13.00 Panel dyskusyjny: Co z tym komiksem? Biblioteka Uniwersytecka , ul. Ratajczaka 38/40 s.82
4 czerwca
godz. 13.00 – 17.00 Wykłady mistrzowskieBiblioteka Uniwersytecka, ul. Ratajczaka 38/40, s. 82
- 13.00 – 14.00 Andrzej Klimowski (jęz. polski)
- 14.00 – 15.00 Paul Gravett (jęz. angielski)
- 15.00 – 16.00 Lucie Lomová
- 16.00 – 17.00 Aleksandar Zograf + premiera książki: Pozdrowienia z Serbii. Dziennik komiksowy z czasów konfliktu w Serbii.
Artysta grafik zamieszkały w Londynie. Jest profesorem na wydziale komunikacji wizualnej w Royal College of Art, specjalizujący się w ilustracji. Studiował malarstwo w St. Martins School of Art i grafikę w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni profesora Henryka Tomaszewskiego. Projektuje plakaty, okładki książkowe, ilustracje prasowe. Jest autorem powieści graficznych: The Depository, The Secret i Horace Dorlan (Wydawca Faber & Faber). Z Danusią Schejbal adaptował Mistrza i Małgorzatę oraz Dr. Jekyll and Mr. Hyde jako książki komiksowe (wydawca Self Made Hero). Jego prace znajdują się w wielu zbiorach muzealnych, m. in. w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
Eddie Campbell nazwał go „człowiekiem na rozdrożu” a pismo The Times of London uznało za „największego historyka komiksu i powieści graficznej w kraju”. Paul Gravett, wykładowca, dziennikarz, kurator wystaw poświęconych międzynarodowej sztuce komiksu, był wraz z Peterem Stanburym współzałożycielem magazynu komiksowego Escape (1983-9), w latach 1992-2001 kierował fundacją The Cartoon Art Trust, a od 2003 organizuje w Londynie międzynarodowy festiwal komiksu Comica (www.comicafestival.com). Pisze dla Timesa, Guardiana, Independent, TLS, Art. Review, Dazed & Confused i innych. Jest autorem książek: Manga: 60 Years of Japanese Comics [Manga: 60 lat komiksu japońskiego] (2004) oraz Graphic Novels: Stories to Change Your Life [Powieści graficzne: historie, które odmienią twoje życie] (2005). Wraz z Peterem Stanbury napisał Great British Comics [Wspaniałe komiksy brytyjskie] (2006) a także Incredibly Strange Comics [Niewiarygodnie osobliwe komiksy] (2008). Wydał również The Mammoth Book of Best Crime Comics [Mamucia księga najlepszych komiksów kryminalnych] (2008). W tym roku Paul Gravett i Peter Stanbury wznawiają działalność swojego wydawnictwa Escape Books (www.escape-books.com). Z tej okazji Paul redaguje książkę 1001 Comics You Must Read Before You Die [1001 komiksów, które musisz przeczytać przed śmiercią], kanon vel przewodnik po najlepszych komiksach świata. Więcej o Paulu przeczytacie na jego stronie: www.paulgravett.com.
Ukończyła dramaturgie teatralną, rysuje od zawsze. Początkowo tworzyła żarty rysunkowe, od lat 90-tych komiksy i ilustracje. Ostatnio skupiła się na komiksach przeznaczonych dla dorosłych ale jest też autorką uznanej serii komiksów dla dzieci: Anča a Pepík. Wykłada scenariusz komiksowy na Akademii Literackiej Josefa Škvoreckého w Pradze (Josef Škvorecký Literary Academy).www.lucielomova.blogspot.com
Aleksandar Zograf (właściwie Saša Rakezic) mieszka w niewielkim serbskim miasteczku Pančevo. Swoje, często introwersyjne, komiksy rysuje od dawna. W końcu lat 90-tych zaczął rysować cotygodniowe jednostronicowe Pozdrowienia z Serbii. Umieszczał je w internecie tworząc coś na kształt rysunkowego bloga w czasach kiedy jeszcze nikt o blogach nie mówił. Ograniczony przestrzenią jednej strony Zograf zdołał jednak w fascynujący sposób zaprezentować otaczającą go rzeczywistość. Aleksandar Zograf jest też twórcą ilustracji do książki Vladimira Arsenijevića Iszmail (Wydawnictwo Czarne, 2006).
Dyrekcja Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu ma zaszczyt zaprosić na wernisaż wystawy
“Henryk Derwich (1921-1983) – komiks z życia”.
Podczas wernisażu – premiera filmu rysunkowego “Tajemnice Poznania” z lat 1948-1949.
Po otwarciu wystawy – spotkanie z Małgorzatą Derwich oraz projekcja filmu dokumentalnego pt. “Z życia”.
Wydarzenie będzie miało miejsce 5 maja 2011 roku, o godz. 12.00, (hol główny Biblioteki Uniwersyteckiej, sala 82).
W listopadzie 2010 roku spuścizna Henryka Derwicha trafiła do Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu
i znajduje się w Oddziale Zbiorów Specjalnych (Pracownia Rękopisów).
Wystawa trwa do 30 maja. Serdecznie zapraszamy.
Kuratorzy wystawy:
Małgorzata Derwich, Alicja Szulc
Plakat wystawy : Ryszard Kaja
Aranażacja plastyczna: Studio Graficzne “Żółta Żarówka”: Piotr Krukowski, Maciej Wilgosiewicz
Komiksy z kolekcji Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu
Na wystawie zaprezentowano komiksy artystów europejskich i amerykańskich, komiksy o różnorodnej tematyce z kolekcji ponad pięciu tysięcy tytułów, które znajdują się w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. Planujemy pokazać także różnorodne formy wykorzystywane w tej dziedzinie sztuki, a także unikatowe i – często nieobecne w polskich bibliotekach – wydawane własnym sumptem fanziny komiksowe.
Wystawa ta nie jest skierowana do znawców i miłośników komiksu, choć może i oni znajdą tu coś dla siebie. Adresatami są osoby, które o „rysowanych taśmach”, jak nazywają je Francuzi, wiedzą niewiele i dotąd nie miały możliwości, by zagłębić się w ten niezwykle różnorodny świat.
Komiks posługuje się własnym językiem (słowa i obrazu), który trzeba najpierw poznać, językiem – wbrew pozorom – niełatwym, pełnym cytatów, odniesień, inspiracji.
Paradoksalnie, pozostając wciąż na marginesie tzw. kultury wysokiej (coraz mocniej w ciągu ostatnich lat toruje sobie do niej drogę), komiks jako medium jest niezwykle nośny i właściwie wszechobecny. Jego bohaterowie, jak mało którzy z literatury, są mocno zakorzenieni zarówno w kulturze masowej, jak i obecni w tzw. kulturze wysokiej.
To niezwykle różnorodny świat, podobnie jak świat literatury, filmu, teatru, muzyki czy sztuk plastycznych.
Prezentowane w gablotach materiały pochodzą ze zbiorów zgromadzonych w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu; wśród nich znajdują się rzadkie komiksy polskie, a także wiele interesujących materiałów zagranicznych.
Otwarcie wystawy: 4 lutego 2010, godz. 12.00, hol główny BU (przy Katalogu).
Wystawę będzie można obejrzeć do końca lutego 2010.
Konferencja Przestrzenie kultury komiksowej
Wystawa przygotowana przez Bibliotekę Uniwersytecką oraz Centralę i Fundację Transmisja.
Badania na temat funkcji, treści, form czy wykorzystywania wydawnictw komiksowych dotyczą nie tylko zagadnień krytyczno-literackich czy estetycznych, ale również historyczno-społecznych. Rola i opinie, jakie przed 1989 rokiem przypisywano komiksom, były złożone i zależne od doraźnych, zmiennych uwarunkowań politycznych. Komiks jako medium masowe, skierowane w tym okresie głównie do młodszego odbiorcy, oferował często wyreżyserowaną wizję ówczesnej rzeczywistości społecznej i historii. Badania motywów obyczajowych i tematyki realistycznej – zawartych w poszczególnych komiksografiach – są częścią większego przedsięwzięcia, realizowanego w ramach projektu CENTRALA – Central Europe Comics Art przez Fundację Transmisja od początku 2007 roku.
Wystawę “45-89. Comics behind the iron curtain” tworzy kilkadziesiąt plansz komiksów z Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Słowenii, Serbii i Chorwacji. Celem ekspozycji jest zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w komiksografiach tych krajów, przede wszystkim zainaugurowanie bardziej szczegółowych badań dotyczących komiksu jako cennego “źródła” i “lustra” wiedzy o tej części świata oraz nawiązanie wzajemnych kontaktów.
Otwarcie wystawy nastąpiło 3 kwietnia 2009 o godz. 12.00 w gmachu Biblioteki Uniwersyteckiej przy ul. Ratajczaka 38/40.
O godz. 12.30 miał miejscena wykład Komiksografie Europy Środkowej, przygotowany przez Dodo Nita (Rumunia), Tomasa Prokupka (Czechy) i Adama Ruska (Polska).
Wystawa będzie otwarta do 30 kwietnia.