Zapraszamy na wystawę ilustrującą wybrane wiersze Wisławy Szymborskiej
„Kolażka”
Jolanta Więcław
Wernisaż: 1 grudnia 2023, godz. 13.00
Galeria BUP, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu.
Wystawa czynna do 31.12.2023
“Kiedy rok 2023 został ogłoszony „rokiem Wisławy Szymborskiej”, zaproszono mnie do pokazania moich kolaży w towarzystwie tych, które stworzyła poetka. Poczułam się wyróżniona, tym bardziej że poezja jest mi szczególnie bliska. Podarowałam sobie czas i znalazłam przestrzeń do tworzenia. Miałam w sobie spokój, a kosmos mi sprzyjał, co pozwoliło zanurzyć się w procesie i oddać wyłącznie temu jednemu. Przygotowanie prac do wystawy trwało trzy miesiące i było ciekawą podróżą po krainie wyobraźni zarówno Noblistki, jak i mojej. Kolaże ilustrujące wybrane wiersze Wisławy Szymborskiej prezentowałam do tej pory w Centrum Sztuki Mościce, w Pałacu Potockich w Krakowie oraz w Galerii Ex Fornace w Mediolanie.” (Jolanta Więcław)
Jolanta WIĘCŁAW
Urodzona w 1976 roku w Tarnowie. Pasjonatka tworzenia kolaży analogowych oraz fotografii. Absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (Wydział Sztuki / dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa Romualda Oramusa) oraz Uniwersytetu Rzeszowskiego (Wydział Sztuki / dyplom w pracowni rysunku Doroty Jajko-Sankowskiej). www.kolazka.pl
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki eksponowała jej kolaż na Krakowskim Przedmieściu w ramach III EDYCJI KAMPANII OUTDOOROWEJ (Warszawa 2020 r.)
W 2018 roku został wydany tomik z jej wierszami. Wiersze Jolanty Więcław, które przybierają ilustrowaną szatę „Notatnika”, przywodzą mi na myśl tytuł jednego z najpiękniejszych opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza. Wśród Jego młynów, obok tych nad Kamienną i Lutynią, jest także „Młyn nad Utratą”. Odczytajmy tytułową „Utratę” nie jako nazwę własną, ale pospolitą. Okaże się wtedy, że ten żywioł, żywioł utraty, jest wodą na młyn poezji Jolanty Więcław. U Iwaszkiewicza zostaje skojarzony z innym żywiołem: wodą, symbolem podświadomości. W wierszach Jolanty Więcław jest podobnie. Woda jest źródłem energii i to ona właśnie daje siłę wypełnionemu „słowami po brzegi” młynowi. Pozwala dokonać próby skruszenia wypełnionych po brzegi smutkiem słów jak ziaren po to, by wydobyć z nich pokarm. Młyn stoi nad wodą, jest w górze. Ta pozycja daje szansę zdystansowania się od traumy: znikasz w istnieniu nieistnienia, a ja zanurzam się, obmywam się w utracie. Pozostaje nadzieja, że podmiot liryczny wierszy z tego zanurzenia – w przeciwieństwie do bohatera opowiadania Iwaszkiewicza – wypłynie: z nieistnienia w istnienie. (ze Wstępu. Dariusz Bugalski, Dziennikarz, poeta, pisarz )
Brała udział w międzynarodowej wystawie „SATYRYKON Legnica” (2016 r.)
W 2015 roku zdobyła I nagrodę w I Małopolskim Konkursie Plastycznym Kolaż – Ambalaż, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olkuszu. Nagrodę główną i pierwsze miejsce przyznano jednogłośnie Jolancie Więcław, za pracę „bez tytułu” (2014). Nagrodzona praca zwróciła naszą uwagę niejednoznacznym, ambiwalentnym i intrygującym – gdyż nieczytelnym – komunikatem zawartym w naklejonych, jak i odręcznie pisanych tekstowych elementach obrazu, a także zdumiewającym malarskim bogactwem i nasyceniem. Odręczne, pozornie niedbałe pismo połączone z ekspresyjnym rysunkiem i szerokim, abstrakcyjnym gestem malarskim, dało znakomity efekt artystyczny. Efekt, który zbliża ten niewielki kolaż do wielkoformatowego malarstwa spod znaku późnego ekspresjonizmu abstrakcyjnego charakterystycznego dla takich mistrzów i mistrzyń sztuki nowoczesnej i współczesnej jak Cy Twombly czy Joan Mitchell. Naklejone elementy liternicze poddane destrukcji tworzą wraz z odręcznym rysunkiem przestrzeń, w której artystka umieściła jedyny rozpoznawalny na pierwszy rzut oka, figuratywny i nieuszkodzony element całej kompozycji: wyciętą z gazety osamotnioną postać sportsmenki.
Warto też podkreślić, że druga nadesłana przez zwyciężczynię konkursu praca „bez tytułu” (2014) również wzbudziła spore uznanie członków komisji konkursowej. Zaskakujący był dla nas zupełnie inny charakter drugiej pracy: jej lekkość, mała, intymna czy intymistyczna wręcz skala, wysublimowany erotyzm, wprowadzona gra pomiędzy reprezentacją żywego ciała a rzeźbiarską bryłą i osiągnięta jedność tekstu i obrazu. A nade wszystko precyzyjna kompozycja i rysunek przywodzący na myśl najlepsze i klasyczne dzieła rysunkowe francuskiego surrealizmu. Tę diametralnie różną od nagrodzonej pracy łączyła z nią jednak jedna rzecz: świetne wykonanie. (ze Wstępu do katalogu – dr Wojciech Szymański)
EDUKACJA
1991 – 1996 Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Tarnowie, kierunek: wystawiennictwo. 1998 – 1999 Policealne Studium Reklamy w Krakowie, kierunek: organizacja reklamy. 2009 – 2012 Uniwersytet Rzeszowski / Wydział Sztuki, kierunek: edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. Dyplom licencjacki w pracowni rysunku Doroty Jajko-Sankowskiej 2013 – 2015 Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie / Wydział Sztuki, kierunek: edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. Dyplom magisterski z wyróżnieniem w pracowni malarstwa Romualda Oramusa
Wybrane WYSTAWY | NAGRODY | EKSPOZYCJE
2023
- Galeria Ex Fornace w Mediolanie, udział w wystawie zbiorowej „Compleanno”
- Pałac Potockich w Krakowie, wystawa kolaży i spotkanie w ramach Festiwalu Miłosza „Szymborska jak malowana”
- Multimedialne Centrum Artystyczne, odział BWA Tarnów, „Apetyt na współpracę / Appetite For Cooperation”, udział w międzynarodowej wystawie zbiorowej
- Centrum Sztuki Mościce – udział w wystawie zbiorowej „Kolaże”
- IX Salon BWA Tarnów, udział w wystawie zbiorowej
2022
- Centrum Sztuki Mościce, I Tarnowskie Biennale Sztuki – udział w wystawie zbiorowej „Tarnowianie”
- Multimedialne Centrum Artystyczne, odział BWA Tarnów, „Zobacz”, udział w wystawie zbiorowej, ekspozycja animowanego kolażu
2021
- BWA Tarnów / Dworzec PKP – ekspozycja kolażu/plakatu do wystawy prac z kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej i prywatnej kolekcji Jana Pastuły Sammlung Pastula
- VIII Salon BWA Tarnów, udział w wystawie zbiorowej
- Centrum Medyczne Kobieta i Matka, Warszawa, ekspozycja kolaży
2020
- Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, ekspozycja kolażu w ramach III edycji kampanii Zachęty w przestrzeni miejskiej
- Red Gallery w Centrum Sztuki Mościce, indywidualna ekspozycja kolażu
- VII Salon BWA Tarnów, udział w wystawie zbiorowej
- Pół na pół, Tarnów, „MATERA – Europejska Stolica Kultury 2019”, indywidualna wystawa fotografii w ramach festiwalu Kraków Photo Fringe
2019
- VI Salon Wiosenny BWA, Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie, udział w wystawie zbiorowej
- Hybryda, Tarnów, „Idzie nowe”, indywidualny pokaz fotografii w ramach festiwalu Kraków Photo Fringe
2018
- V Salon Wiosenny BWA, Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie, udział w wystawie zbiorowej
- Galeria Bema20, Tarnów, „Ścieżki III”, indywidualna wystawa fotografii w ramach festiwalu Kraków Photo Fringe
- Miejski Ośrodek Kultury, Jarosław, „Jarosławski kuferek”, udział w zbiorowej wystawie fotografii
2017
- Galeria Labirynt w Lublinie i Galeria Arsenał w Białymstoku, udział w zbiorowej ekspozycji zdjęć towarzyszącej wystawie „Uwaga! Granica”
- Misz Masz, Tarnów, „W poszukiwaniu nieba”, indywidualna wystawa fotografii w ramach festiwalu Kraków Photo Fringe
- Wojewódzki Dom Kultury, Rzeszów, udział w zbiorowej wystawie Pracowni Rysunku Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego
2016
- Legnickie Centrum Kultury, Legnica, udział w zbiorowej międzynarodowej wystawie „SATYRYKON Legnica”
- Przepis, Tarnów, „Ścieżki II”, indywidualna wystawa fotografii w ramach festiwalu Kraków Photo Fringe
2015
- Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olkuszu, I nagroda w „I Małopolskim Konkursie Plastycznym Kolaż – Ambalaż” oraz udział w zbiorowej wystawie „Kolaż – Ambalaż”
- Centrum Sztuki Mościce, „Lwów. Śladami przodków”, udział w zbiorowej wystawie fotografii
- Percepcja, Tarnów, „Noir et blanc”, indywidualna wystawa rysunku
- Lychee, Tarnów, „Ścieżki”, indywidualna wystawa fotografii w ramach festiwalu Kraków Photo Fringe
2014
- KIK Galeria Albert, Kraków, „Notuję”, indywidualna wystawa kolaży
2013
- Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, udział w zbiorowej wystawie „I cóż po interpretacji” (prezentacja video i fotografii)
- Centrum Sztuki Mościce, „Tristis”, indywidualna ekspozycja fotografii
2012
- Galeria Fundacji Sztuki Nowej ZNACZY SIĘ, Kraków, „NOTO – notatnik artysty”, udział w zbiorowej wystawie książek artystycznych
2011
- BWA Galeria Miejska w Tarnowie, udział w zbiorowej wystawie fotografii w ramach „Galerii Bezdomnej”
2010
- Miejski Ośrodek Kultury, Gniezno, nagroda specjalna przewodniczącego jury w Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym „Chopin”
- BWA Galeria Miejska w Tarnowie, udział w zbiorowej wystawie fotografii w ramach „Galerii Bezdomnej”
2009
- BWA Galeria Miejska w Tarnowie, udział w zbiorowej wystawie fotografii w ramach „Galerii Bezdomnej”
2008
- BWA Galeria Miejska w Tarnowie, „Niewidzialne miasto”, udział w zbiorowej wystawie fotografii