Warsztaty
- Tu i teraz - aktualne problemy, nasze rozwiązania
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 15 osób
- przewidywany czas realizacji warsztatu: 90 min.
- max 30 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- czas trwania pokazu: 60 min.
- max 20 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 25 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 10 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 10 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- Poznaj swoją przyszłość – perspektywy, szanse, zagrożenia
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 15 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 25 osób
- Bibliotekarz krea(k)tywnie!
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- czas trwania warsztatu: 60 min.
- max 20 osób
- przewidywany czas realizacji warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
- czas trwania warsztatu: 90 min.
- max 20 osób
Biblioteka pachnąca wrażeniami - sposoby na zorganizowanie spotkania czytelniczego z najmłodszymi
mgr Małgorzata Swędrowska
Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu
Podczas warsztatu uczestnicy doświadczą na sobie, czym jest czytanie wrażeniowe. Wspólnie przeczytamy kilka wybranych nowości wydawniczych. Zbudujemy szkielet spotkania dla dzieci z uwzględnieniem ich potrzeb: ruchu, zaspokojenia ciekawości, zintensyfikowania wrażeń. Stworzymy rymowanki ułatwiające utrzymanie uważności dzieci. Wykorzystamy nowości wydawnicze i sprawdzone książki do wymyślenia warsztatów na różne okazje, np. z małymi dziećmi i ich rodzicami, z grupą przedszkolną, z grupą wczesnoszkolną.
Bum bum rurkowe granie – muzyczne animacje dla każdej grupy wiekowej
mgr Małgorzata Klimek
mgr Sylwia Mróz
Miejska Biblioteka Publiczna w Złotowie
Czy biblioteka to tylko książki? Niekoniecznie! Oczywiście warto w każdych działaniach promować czytelnictwo, gdyż taka jest przede wszystkim rola bibliotek. Jednak dobrze jest połączyć książkę z niekonwencjonalnymi metodami pracy… I my chciałybyśmy pokazać jak można to zrobić za pomocą bum bum rurek i zajęć muzycznych. Bum bum rurki to wprost nieograniczone możliwości zabawy oraz edukacji. Świetnie sprawdzają się w łatwej i szybkiej nauce rytmu, w rozwijaniu sprawności ruchowej i wrażliwości muzycznej. Nasze warsztaty kreatywne z wykorzystaniem bum bum rurek łączą książkę z zajęciami muzycznymi, pokazując jak można ciekawie i twórczo spędzić czas w bibliotece. Bum bum rurki to świetna zabawa, nauka i integracja dla każdej grupy wiekowej od 3-latków po seniorów. Warsztaty z nami pokażą jak można urozmaicić prowadzone zajęcia biblioteczne.
Jak rozmawiać ze sponsorami?
mgr Piotr Marcinkowski
BonaSoft
W czasie warsztatów uczestnicy będą analizować cele zarówno sponsorów, jak i sponsorowanych. Będziemy poznawać metody pozyskiwania środków zarówno na działalność bieżącą biblioteki, ale przede wszystkim na wydarzenia specjalne (np. konferencje). Omówimy podstawowe błędy, pułapki i stereotypy, których ominięcie pomoże skuteczniej prowadzić tego typu działalność.
Konkluzje biblioteczne związane z obsługą osób niepełnosprawnych, szczególnie z dysfunkcją wzroku i/lub słuchu oraz nauka podstawowych znaków polskiego języka migowego (PJM)
dr Katarzyna Lis
mgr Magdalena Musiela
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Celem warsztatu jest przedstawienie faktów i obalenie mitów związanych z kwestią funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych, a w sposób szczególny g/Głuchych. Uczestnicy zapoznają się z różnymi odmianami niepełnosprawności oraz formami wsparcia konkretnych grup osób niepełnosprawnych. Oprócz przedstawienia świata i kultury osób niedosłyszących, głuchych i głuchoniewidomych zaproponujemy zapoznanie się z formami komunikowania się osób o obniżonej sprawności, a w sposób szczególny osób g/Głuchych.
Uczestnicy warsztatu nauczą się podstawowych znaków PJM (Polskiego Języka Migowego) przydatnych w komunikacji z osobami g/Głuchymi (m.in. alfabet, liczebniki). Wykorzystując poznane znaki PJM nauczą się krótkich tematycznych dialogów. Podczas warsztatu zostaną wykorzystane wybrane elementy biblioterapii, uczestnicy będą mieli okazję czytać teksty zapisane w PJM, przygotowane specjalnie na potrzeby warsztatu.
Moja historia w teatrzyku
mgr Katarzyna Wilczkowska
Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu - Filia w Gnieźnie
„Papierowy teatr” kamishibai (jap. kami – papier, shibai – sztuka) jest tradycyjną japońską sztuką opowiadania historii, bywa nazywany „teatrem narracji”. Większość kamishibai to bajki, baśnie lub opowiadania składające się z 10–16 pięknie ilustrowanych kart z tekstem na odwrocie. Ich prezentowaniu towarzyszy wyjątkowy nastrój, powstający za sprawą przenośnego teatru, przy pomocy którego ilustrowane opowiadania są przedstawiane w formie papierowych „slajdów”. Ta forma opowiadania powstała w japońskich świątyniach buddyjskich w XII wieku. Mnisi używali jej przy snuciu moralizatorskich opowieści, aby dzięki temu dotrzeć do publiczności, w dużej mierze niepiśmiennej.
Warsztat poświęcony jest wykorzystaniu teatrzyku kamishibai podczas spotkań z czytelnikami. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się jak stworzyć bajkę czy opowieść do teatrzyku kamishibai. Przedstawimy kilka informacji o tym, czym jest teatrzyk i w jaki sposób się z niego korzysta, spróbujemy napisać wiersz, krótkie opowiadanie o sobie, rozrysujemy poszczególne slajdy bajki, zaprezentujemy gotową historię.
Najcenniejsze z cennych – średniowieczne rękopisy, inkunabuły i stare druki w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej
dr Alicja Szulc
mgr Jakub Łukaszewski
Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Zapraszamy do Biblioteki Uniwersyteckiej na pokaz fantastycznych rękopiśmiennych i drukowanych zabytków sztuki księgarskiej.
Zobaczyć będzie można najcenniejsze (bo najstarsze) w zbiorach BU manuskrypty średniowieczne: dokument mistrza inflanckiego Cysse von Rutenberga z 1420 roku (z pieczęcią), unikatową - jedyną w Polsce - kartę tzw. Biblii Atlantyckiej z XIII wieku, kodeks z XV-wieczną kopią mappae mundi Izydora z Sewilli oraz dwa średniowieczne podręczniki przepisane przez średniowiecznych żaków. Sekcja Starych Druków przedstawi unikatowe, nietypowe i z różnych względów cenne księgi. Będzie wśród nich absolutnie wyjątkowy zabytek polszczyzny I poł. XVI wieku – tzw. Słownik Bartłomieja z Bydgoszczy, wpisany do inkunabułowego wydania Wokabularza Jana Reuchlina (Strasbourg, 1488). Ponadto zademonstrowane zostaną: unikatowy czeski ścienny kalendarz na rok 1527 czy De Humani Corporis Fabrica Andreasa Vesaliusa (Bazylea, 1543), a także wybrane iluminowane inkunabuły, polonika oraz książki z interesującymi proweniencjami. Zainteresowani kulturą sztambuchową będą mogli obejrzeć najciekawsze obiekty z naszej kolekcji liczącej obecnie ponad 60 albumów, począwszy od XVII-wiecznych studenckich, a kończąc na arystokratycznych z XIX i XX wieku, także z wpisami „wielkich" ówczesnego świata...
Nowoczesne lekcje biblioteczne, czyli jak nauczyć korzystania ze słownika przy użyciu gry mobilnej
mgr Alina Łysak
Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu
Podczas szkolenia bibliotekarze zaprojektują własną mobilną grę na lekcję biblioteczną oraz zapoznają się z zasadami organizacji takich gier i lekcji bibliotecznych. Z tak stworzonych gier będą potem mogli korzystać w codziennej pracy.
Każdy uczestnik powinien mieć smartfon z zainstalowaną bezpłatną aplikacją ActionTrack dostępną na systemy Android i iOS.
Rozpoznaj się w książce - trochę teoretyczne i bardzo praktyczne zajęcia o picturebookach dla tych, co z dziećmi pracują lub się nimi czują
mgr Ewa Anna Cywińska
Biblioteka Kraków
Warsztat ma na celu przełamanie bariery w pracy z książką artystyczną. Część teoretyczna warsztatu to krótkie wprowadzenie w świat książki artystycznej: omówienie najważniejszych pojęć i cech gatunku. Część praktyczna obejmie pracę z picturebookiem, m.in. ćwiczenie z odszukiwania ukrytych znaczeń, ćwiczenia i zabawy integracyjne oraz arteterapeutyczne, mające na celu rozbudzenie w uczestnikach kreatywności. Dzięki temu każdy będzie mógł na zakończenie stworzyć własną książkę – odbicie tego, co mu w duszy gra.
Skąd wziąć kasę? Źródła i sposoby dofinansowania działań bibliotecznych
mgr Justyna Daniel-Korzyniewska
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Jarocin
Podczas warsztatu uczestnicy poznają rozmaite źródła dofinansowania działań bibliotecznych, m.in. różne konkursy grantowe (strony www, formularze). Nauczą się podstawowych zasad formułowania celów i rezultatów zadania/projektu w poszczególnych wnioskach. Poznają też podstawy i zasady fundraisingu, marketingu i promocji, tak aby jak najmniej wydać i jak najwięcej zyskać.
Tworzenie projektów dotacyjnych – co, gdzie, jak i dlaczego?
mgr Sandra Szczepanowska
Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Celem warsztatu będzie przedstawienie różnych możliwości ubiegania się o dotacje zewnętrzne dla bibliotek wszystkich typów (z naciskiem na programy MKiDN: Kultura cyfrowa, promocja czytelnictwa, wspieranie działań muzealnych). Warsztat rozpocznie się krótkim przedstawieniem oferty grantowej dla bibliotek, wskazaniem najczęstszych błędów popełnianych przy ubieganiu się o dotacje oraz prezentacją wniosków wzorcowych składanych w ramach Programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczestnicy zostaną podzieleni na 4-5 grup, w których pod okiem prowadzącej warsztat, będą tworzyć wzorcowy, wymyślony przez siebie projekt dotacyjny. Szczególny nacisk zostanie położony na kluczowe części wniosku: cele projektu, określenie odbiorców zadania, konkretne rezultaty projektu, tworzenie budżetu.
W tym szaleństwie jest metoda - o organizacji projektów
mgr Katarzyna Marszałek
Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Organizacja idealnego projektu to duże wyzwanie. Przygotowanie udanego spotkania wymaga zaangażowania wielu sił i środków oraz skoordynowania pracy licznego zespołu osób. W zależności od skali wydarzenia i jego charakteru czas, który musimy przeznaczyć na przygotowanie, może obejmować od kilku dni do kilku miesięcy. Czasami mimo wielkiego wysiłku organizatorów projekt nie okazuje się sukcesem. Jak uniknąć wpadek i o czym pamiętać, aby konferencja była owocna i została zapamiętana przez uczestników jako udane wydarzenie?
Celem warsztatu będzie omówienie siedmiu najważniejszych czynników, które mają znaczący wpływ na sukces projektu. Warsztaty częściowo w formie wykładu, a także zajęć w grupach.
Coachingowy warsztat rozwojowy
dr Małgorzata Dąbrowicz
Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Zapraszam na warsztat rozprawiający się z mitami narosłymi wokół coachingu, prezentujący go jako mającą naukowe podstawy metodę rozwoju. Poznamy wybrane techniki i narzędzia pracy coachingowej oraz możliwości wykorzystania ich w odniesieniu do innych bądź siebie (autocoaching). Nauczymy się wykorzystywać je m.in. do wytyczania i realizacji swoich celów (zawodowych, osobistych).
Jak aplikować na stanowisko dyrektora biblioteki?
dr hab. prof. UG Maja Wojciechowska
Uniwersytet Gdański
Warsztat ma na celu przybliżenie procedur konkursowych na stanowisko dyrektora biblioteki, wymagań stawianych kandydatom na te stanowiska oraz kompetencji, które powinien posiadać dyrektor biblioteki. W ramach warsztatu przeprowadzony zostanie trening autoprezentacji.
Rozwiązywanie konfliktów
mgr Paweł Pioterek
Biblioteka Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu
Celem warsztatu jest zwiększenie kompetencji w zakresie zarządzania konfliktem poprzez udrożnienie komunikacji, przyjęcie postaw integracyjnych, wypracowanie strategicznych rozwiązań. Warsztat wyposaży uczestników w praktyczną umiejętność radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych na poziomie osobistym i organizacyjnym. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać rodzaje konfliktów i stosować odpowiednie metody postępowania.
Grywalizacja a upowszechnianie czytelnictwa
mgr Piotr Szeligowski
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Łodzi
Podczas warsztatu poświęconego grywalizacji będzie można poznać aplikacje webowe służące do tworzenia konkursów i gier czytelniczych. Spróbujemy stworzyć gry (w wersji online) służące do promocji czytelnictwa oraz nauczymy się, jak wykorzystywać wybrane narzędzia ITC w upowszechnianiu kultury czytelniczej. Zostaną zaprezentowane różne formy promocji czytelnictwa z wykorzystaniem rywalizacji oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych wśród czytelników.
Jak zorganizować Żywą Bibliotekę?
Lidia Leśna
Ewelina Kubasik
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Jarocin
Zapraszamy na warsztat poświęcony przygotowaniu Żywej Biblioteki – międzynarodowej inicjatywy, której celem jest upowszechnianie postaw otwartości i szacunku w stosunku do tych osób w naszym społeczeństwie, które są zagrożone wykluczeniem i marginalizacją m.in. ze względu na pochodzenie, kolor skóry, przekonania, orientację seksualną, zawód, religię. Wykorzystanie mechanizmu działania biblioteki stwarza bezpieczną, neutralną przestrzeń do poznania/lektury/rozmowy z osobą/Książką o interesującej czytelnika tematyce. Opowiemy, jakimi zasadami kieruje się Żywa Biblioteka, podzielimy się doświadczeniem w doborze Żywych Książek, przygotowaniu komfortowej przestrzeni do rozmów i angażowaniu Bibliotekarzy – wolontariuszy.
Kolekcjonowanie pasji czy pasja do kolekcji? - Liberatura w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu – teoria i praktyka gromadzenia „zbuntowanych" książek
lic. Agnieszka Rybarczyk
Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Warsztat ma na celu zapoznanie uczestników ze specyfiką nietypowej kolekcji, jaką jest „Liberatura”, poprzez prezentację wybranych obiektów, zdefiniowanie zjawiska i omówienie jego historii, wskazanie wyzwań i problemów dotyczących gromadzenia, opracowania, przechowywania i udostępniania tego typu wydawnictw (np. książki-ulicy, książki-butelki, książki pociętej w paski). Ponadto uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób wykorzystywać liberaturę na warsztatach przeznaczonych dla dzieci, młodzieży i studentów.
Programowanie online, czyli Ozoboty w bibliotece.
mgr Karolina Bartosz
Miejska Biblioteka Publiczna w Złotowie
Warsztat przedstawia różnorodne zastosowanie robotów (Ozobotów) podczas zajęć czytelniczych w bibliotece.
Oba warsztaty w praktyczny sposób zobrazują uczestnikom jak przeprowadzić zajęcia z podstaw programowania w swojej placówce, jak połączyć kodowanie z książkami i czytaniem, jak tworzyć pomoce i materiały potrzebne do realizacji zajęć oraz skąd czerpać inspiracje przy planowaniu zajęć. Odbiorcami obu warsztatów mogą być bibliotekarze pracujący zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi, ponieważ kodowanie to nie tylko nauka, ale przede wszystkim świetna zabawa dla każdego.
Warsztaty iluzji ruchu – XIX wieczne zabawki optyczne tłem wypraw Aleksandra Doby.
mgr Karola Glasner
Centrum Doskonalenia Nauczycieli Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Koninie - Filia w Kole
Warsztat przygotowuje do przeprowadzenia twórczych zajęć i spotkań czytelniczych wykorzystaniem różnych technik animacji filmowej. Uczestnicy zapoznają się z sylwetką Aleksandra Doby, z którym będziemy podróżować w czasie i przestrzeni. Wykonamy XIX-wieczne tarcze projekcyjne: fenakistiskop (phenakistoscope) oraz taumatrop (thaumatrope), za pomoca których wprawimy w ruch elementy nieożywione. Opowiemy obrazami przygody wielkiego podróżnika pasjonaty urodzonego w podpoznańskim Swarzędzu i zaznajomimy się z prezentowaną literaturą podróżniczą. Poznamy przy tym tajniki i historię animacji poklatkowej. Każdy z Was wyjdzie z własnoręcznie wykonaną zabawką optyczną. Niech niosą Was klatki filmowe!
Wirtualna rzeczywistość w bibliotece. Jak przyciągać do biblioteki nieczytających dzięki narzędziom VR?
mgr Karol Baranowski
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie
Tematem warsztatu jest praktyczne zastosowanie technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w pracy z czytelnikami w bibliotece, aby popularyzować czytelnictwo i bibliotekę. Uczestnicy poznają zasady działania wirtualnej rzeczywistości i rozszerzonej rzeczywistości w technologii mobilnej i stacjonarnej; poznają różnorodne aplikacje do VR i AR, które można bez opłat wykorzystać w bibliotece; nauczą się obsługiwać okulary do VR i AR oraz ich praktyczne zastosowanie; zaczną tworzyć scenariusze z czytelnikami i własne rozwiązania wykorzystujące VR i AR.
(Z)Inny papier... Czasopisma i książki tzw. trzeciego obiegu. Przegląd prasy podziemnej i niezależnej
Celem warsztatu jest przedstawienie tzw. prasy niezależnej niedostępnej w oficjalnym obiegu – zinów, gazet czy książek. Oprócz zagadnień stricte teoretycznych omówimy rys historyczny wraz z ewolucją wyszczególnionych wydawnictw. Przedstawiony zostanie zarówno aspekt twórczy, forma, jak również sposoby dystrybucji druków trzeciego obiegu. Nie zabraknie oczywiście prezentacji na żywo niektórych omawianych druków.